Logistyka zwrotna to jeden z bardzo często poruszanych zagadnień. Z czym dokładnie mamy do czynienia? Jakie korzyści daje logistyka zwrotna? Sprawdzamy!

Czym jest logistyka zwrotna?

Logistyka zwrotna nazywana jest również logistyką zwrotów, logistyką odpadów, czy logistyką powtórnego zagospodarowania. Różne nazewnictwo to nie przypadek, lecz efekt ciągłych zmian, do których dochodzi w gospodarce. 

Wszystkie te terminy dotyczą jednak ogółu procesów związanych z planowaniem, wdrażaniem i przemieszczaniem towarów oraz opakowań od miejsc konsumpcji do miejsc utylizacji, czy miejsc, gdzie odzyska się ich wartość. Logistyka zwrotna danego towaru może obejmować różne procesy, w tym na przykład ponowne wprowadzenie danego towaru do obiegu po naprawie, czy wprowadzenie towaru, który został przywrócony do stanu fabrycznego. 

To jednak nie wszystko, ponieważ również obejmować odzyskiwanie niektórych części produkty, czy recykling materiałów już ze zużytych produktów.

Jakie korzyści daje logistyka zwrotna? 

Co dokładnie można zyskać na logistyce zwrotów? Co dają tego typu działania? Już po przeczytaniu pierwszej części tekstu, można dojść do wniosku, że na logistyce zwrotów można zyskać całkiem sporo. O czym dokładnie mowa? Przede wszystkim logistyka zwrotów daje możliwość obniżenia kosztów w firmie, więc to powinno ucieszyć wielu przedsiębiorców. Ponowne wykorzystanie surowców, materiałów, czy opakowań sprawia, że nie trzeba kupować nowych, więc już w skali miesiąca firma może przyciąć znacząco koszty, a dopiero w skali roku. 

Jakby tego było mało, to firma może zyskać w oczach swoich klientów oraz przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu na naturę. Firmy, które starają się nie szkodzić środowisku, są lepiej postrzegane przez klientów, więc można w bardzo szybkim czasie zbudować pozytywny wizerunek. Podjęcie takich działań może również zbudować przewagę nad konkurencją w branży, a stąd już niewielki krok do sukcesu, czy osiągnięcia wyznaczonych celów biznesowych.